Syracusa/Noto/Strand/Onbekend Sicillie/naarhuis

Hier is ie dan mijn laatste blogje over de vakantie in Sicilië .

Woensdag 28 september

onderweg

Wederom een drukke dag op de planning, al vroeg werden we opgehaald en vertrokken we richting Syracusa, hoewel het in Taormina heerlijk weer was kregen we onderweg te maken met vreselijke regen en onweer.. Daar zit je toch echt niet op te wachten en tja ik moet eerlijk bekennen als ik ergens een hekel aan heb is dat aan moeten lopen in de regen en met natte kleding /schoenen moeten rondlopen.
Het was afwachten wat het weer zou gaan doen maar we hadden weer gelijk, eenmaal uit de bus heeft het niet meer geregent en was het heerlijk weer.

grieks theater in Siracusa

Als eerste bezochten we het griekste theater van Syracusa dit is tevens ook een van de oudste in heel Sicilië.
Erg mooi en idd ook erg oud.
grieks theater syracusa

van het griekse theater gingen we door naar het centrum van Syracusa waar we een wandeling door maakte en onderweg wel hele bijzonder bomen tegen kwamen ( boomstammen )

Aparte boomstam

De gids vertelde ondertussen een hoop over Syracusa zelf, maar ik moeteerlijk zeggen dat ik de helft niet heb meegekregen omdat ik het veel te druk had met het kijken naar alles om me heen..!!

Eenmaal op het binnenplein aangekomen krijgen we vrije tijd, onze gids vertelde ons wat er allemaal was en welke restaurants erg goed waren.

plein van syracusa

We besloten een restaurant op het gezellig plein te kiezen om te lunchen, onze gids ging er zelf opeten en dronk vervolgens bijna een hele fles wijn op XD, niet veel later had hij het bloedheet maar hij wasnog gezelligerdan dat hij al de hele dag was...

We liepen achter op schema omdat er mensen te laat terug waren ( zal je altijd zijn ) waardoor we nu bijna geen tijd meer hadden in Noto erg jammer want dat zag er echt super gaaf uit..!
Noto is een 'baroke' stad.

Noto

Aan straat stond een oud vrouwtje te bedelen om geld, we hadden een ijsje gehaald wat echt associaal groot was en we niet opkregen hoewel ik de mijne al weg had gedaan bedacht ilse om haar ijsje naar die vrouw te brengen..
Goh wat was ze blij en ons dankbaar ze begon dan ook gelijk gulzig aan aan ijsje.

ijsje weggegeven XD

Ik moet eerlijk bekennen dat we nog een keer terug zijn gelopen en haar toch wat geld hebben gegeven.. Hoe dankbaar die mensen zijn met voor ons zo iets 'kleins'
Nog even rondgelopen en wat Siliaanse specialiteiten gekocht toen zat onze tijd er helaas alweer op.

Noto

Er volgende nog een lang rit terug naar Taormina, onze gids had amandelen gekocht die hij uitdeelde aan de hele bus, ik heb er uit sociaalheid maar een gepakt maar ik stond de mijne af aan een andere nederlandste toerist XD
Die er overigens onwijs blij mee was......

's avonds kwam ik erachter dat mijn ketting helemaal zwart was geworden en niet meer zilver was.. Typisch dat die zwavel zo lang blijft hangen in je lichaam...

Donderdag 29september

'Rust' dag , 's morgens kwam de huiskat op bezoek, die smulde van de kaas en ham die we hem gaven en die het heerlijk vond om met mijn badlaken te spelen om er volgens op te gaan liggen maffen XD

Onze huiskat Snowy

Alles op het gemakje gedaan vandaag, na al die dagen excursies en vroeg op staan vonden we dat we dat wel hadden verdiend.
We besloten een dag naar zee te gaan, lekker zonnen, zwemmen en relaxen..
heerlijk!!

Dagje naar het strand

Het water was zo actief dat we op het grootste gedeelte vanwege veiligheidsredenen niet mochten zwemmen, begrijpelijk het water zit vol met rotsen en de golven waren enorm.
Aan het einde van het strand mocht je wel zwemmen, omdat het behoorlijk warm was , was het wel fijn om af en toe ff af te koelen , hoewel ilse wat aan de kant bleef, vond ik die golven helemaal leuk :) oke, ik moet wel eerlijk zeggen dat sommige zo extreem waren dat ze je toch wel behoorlijk meenamen onderwater . Dan ben je toch wel weer blij als je bovenwater komt...

Hoge golven ( mochten die dag daar niet zwemmen )

actief water

Aan het einde van de middag werd ik ziek, wrs door de zon, met de nodige pilletjes, een rustige avond en een goede nachtrust kon ik er weer prima tegenaan de dag erna.

Vrijdag 30 september
Onze laatste excursie met onze enige Nederlands sprekende gids, Alida en ze woont al 35 jaar op Sicilië en is getrouwd met een man van hier.

@Gole Alcantara

Op een enkeling na bestond de groep uit allemaal Nederlanders, wat erg gezellig was.
Onze eerste stop was bij de Gole Alcantara, een mooie kloof.

Gole Alcantara

We vervolgde onze weg de bergen in en kwamen langst onwijs mooie landschappen en enkele dorpjes.
Ook was hier veel vruchtbare rond waar vanalles verbouwd werd.
Ze kwamen we onderweg ook een geitenherder tegen die met zijn tientallen geiten midden op de weg liep.

weg vol met geiten

-

koeien in de bergen

in de bergen

We maakte een stop midden in de bergen waar een Italiaan op ons stond te wachten met een gratis picknick van brood, kaas, olijven, wijn en water.
Na de picknick maakte we een wandeling door de bergen en de mooie rotsformaten.

konijntje

Dit lijkt wel aardig op een kop van een konijn toch..???
Dat is iig wat ik eruit haalde.

varenvelden

Het leukste van dit was dat ik al jaren een zwakke blaas heb en onwijs moest plassen, en ja in de bergen zijn er geen wc's dus dat ging in natura, zo zag je geregeld mensen de tussen de rotsen/planten verdwijnen..
Ik hield het liever op , maar uiteindelijk moest ik er ook aan gaan geloven, mijn blaas stond op springen dus ik heb me over gegeven..
pppfff wat een opluchting maarre, doe mij maar gewoon een wc. XD

wandelen

Vervolgens gingen we naar Montalblanca een dropje iets verderop, onze gids vertelde dat ze daar een meisje had leren kennen .
Nu 22 jaar en verstandelijk beperkt tevens kan ze ook niet lezen en schrijven.
In Sicilië is het allemaal niet zo goed geregeld als in Nederland wat dus betekende dat dit meisje totaal geen hulp of dagbesteding had.
Onze gids heeft haar dingen leren maken, en om tweedehanddingen te verzamelen en te verkopen.
Wanneer deze excrusie was gingen ze altijd bij dat meisje en haar moeder langst om iets te kopen, zo had ze toch iets van dagbesteding.
Het was wel zo dat je iets moest kopen en niet gewoon geld mocht geven je was vrij in het geld dat je gaf.
Ik stopte 5 euro in haar spaarpot en zocht iets uit.

@Montalbano

Nog ergens wat gedronken en gegeten.
Van de eigenaar kregen we echte Siciliaanse wijn hoewel ik wijn niet lust was deze zo zoet dat ik hem wel luste... XD

'savonds Taormina in gegaan, waar we een schitterend uitzicht haddden op de Etna en de maand die inmiddels al aan de hemel stond.

Etna by night

Etna by night

by Night

1 oktober

Onze laatste dag, wat is de tijd snel gegaan zeg.
In de ochtend brachten we een bezoek aan het Castelmola, op aanraden van onze reisleidster.
Ze gaf als tip Cafe/Bar/ Turrisi mee en we moesten zelf maar gaan ondekken waarom deze bar zo populair is. ;)

'penis' bar @Castelmola

Zo in eerste opzicht vond ik er niet veel raars aan, buiten het feit dat deze bar heel smal was en meerdere verdiepingen had, maar eenmaal binnen hadden we al snel in de gaten waarom ...
Het 'thema' van deze bar is het mannelijks geslachtsdeel

Bestelkaart

Je kan het zo gek niet bedenken bijna alles was in de vorm van het het mannekelijke geslachtsdeel XD

Tja dat was weer eens wat anders... Hier op de foto de menukaart...
Ook hadden we vanaf Castelmola een mooi uitzicht over de bergen.

@Castelmola


@Castelmola

Na ons bezoek namen we de bus terug naar Taormina waar we voor de laatste keer een wandeling door maarkte.
Voor de laatste keer door de souvenierswinkels liepen en genoten van het heerlijke italiaanse schepijs.

taormina

taormina

om 19 uur werden we opgehaald, pas tegen 21 uur kwamen we aan op het vliegveld, we hadden gehoopt dat Sebastiano voor de laatste keer onze chauffeur zou zijn maar helaas we hadden iemand anders..
We hadden al wat geld ( fooi ) voor hem achtergehouden , maar we moetsen het met een andere chauffeur doen.
We waren toch wel een beetje telleurgesteld dat we hem niet meer hadden gezien..
MAAR... jawel hij stond op het vliegveld =D
Hij had een andere rit naar het vliegveld gehad, en zoals elke keer als we hem tegenkwamen herkende hij ons weer gelijk...
Ik pakte onze fooi die we hem wilde geven en gaf hem dit...
De meeste mensen daar in Sicilië hebben het niet bepaald breed en ik denk hij ook niet..
Hij was ons zo dankbaar dat hij me helemaal beet pakte een dikke knuffel gaf en me bedankte, hij brabbelde nog wat in het italiaans wat ik helaas niet kon verstaan, maar wat was die man toch blij ... Heerlijk om te zien...

We liepen verder achter de groep aan en moesten aansluiten in een rij waar je u tegen zegt, we stonden nog net niet buiten, hoewel wel om 23 uur zouden vliegen waren de balie's nog niet eens open... die gingen serieus een uur van te voren pas op en dan niet alletwee maar 1 :W
na 1,5 uur waren we eindelijk ingecheckt en waren er na ons nog maar 2 balie's meer open gegaan want het ging anders niet lukken..
Goh, verrassend. het sloeg werkelijk nergens op. we hadden inmiddels ook een half uur vertraging dus konden ze daar nog wat langzamer werken, inmiddels in de rij bij de douane waar het ook druk was deden ze daar nog maar een bali van dicht XD
Tegen de tijd dat we goed en wil bij de gate aankwamen konden we gelijk in het vliegtuig stappen...
Met z'n 45 min vertraging kwamen we rond 03.00 aan op schiphol na een heerlijke vakantie.

Taormina

Voor nu op naarde volgende reis, op naar Cuba, 7 tot 22 december 2011

Ciao , Eefje

Reacties

Reacties

tante

gaaf om te lezen.
wat hebben jullie veel gezien/gedaan.
best vermoeiend denk ik!!

XXX

Tea

Hoi Eefje,
Wat een prachtige foto's zeg, wow!
tot snel!

bianca

haha die bar is echt grappig... vond hem van de buitenkant juist wel schattig :P. Maar leuke foto's en fijn dat je mooie vakantie heb gehad

Mieke

Pas net je laatste vakantiegedeelte gelezen. wat mooi!! echt prachtig Eefje. Je schrijft heel leuk, het leest gemakkelijk en dat is fijn.
Over een maand al je reis naar Cuba. Ik ben benieuwd naar je vehalen en belevenissen.
liefs Mieke

anja klein wassink

Hoi, hoi, ik ken reisleidster Alida en haar man, de kunstenaar, van jaren geleden. Zou je mij haar achternaam en adres willen sturen want we zoeken voor een prive rondreis in die omgeving een goeie gids, en dat is zij!!

groetjes anja
blauwe.hoek@home.nl

Eefje

Hoi Anja,

Ik heb echt geen idee wat haar achternaam is evenals haar adres gegeven...
Hopelijk lijkt het je om op een andere manier in contact te komen met haar..

groetjes

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!